Paarden vangen @ Groenlanden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu Paarden vangen @ Groenlanden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Paarden vangen @ Groenlanden

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

31 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Hoihoi, daar ben ik weer.

Vanmorgen werd ik al om 5 uur gekweld door mijn wekker, die vond dat ik op moest staan. Uiteraard was ik het hier niet geheel mee eens, maar gezien de leuke dag in het vooruitzicht heb ik toch maar naar hem geluisterd.

Vandaag zijn we namelijk paarden gaan vangen in Groenlanden!

Linda, ik en Demelza (een opleidingsgenoot die ook stage loopt bij FREE) hadden om 3 over half 7 de trein naar Zaltbommel, waar we werden opgehaald door Tanja met de auto. Daarmee zijn we naar het natuurgebied gereden, waar we, wonderbaarlijk genoeg, als eerste aankwamen.
Na een tijdje wachten kwamen de rest van de collega's die die dag zouden helpen ook, en zijn we het gebied in gelopen.

Normaal gesproken hebben de Koniks een zeer uitgebreid gebied om in te leven, maar voor de gelegenheid waren de dieren in een afgezet gedeelte gezet, zodat we ze makkelijker zouden kunnen vangen.

We keken waar de kudde ongeveer stond, en hebben een halve afrastering geplaatst om de kudde straks in te leiden. Daarna zijn een aantal mensen achter de paarden aan gaan lopen om ze richting de afrastering te drijven, en wij liepen weer achter hen aan met een lint om de kudde van achteren in te sluiten. Zo hebben we de dieren in een klein afgesloten gebied gedreven, om ze vanaf daar te kunnen scheiden. Met het lint dat we gebruikten om de kudde in te sluiten werd de rest van het gebiedje afgesloten, zodat er een weide was ontstaan. Linda, Demelza, ik en twee medewerkers van FREE zorgden ervoor dat de dieren niet door het lint heen zouden rennen door hierbij te blijven staan en de dieren eventueel weg te sturen.

Konikpaarden leven in kuddes, maar de kuddes zijn onderverdeeld in vele harems. Een harem is een groepje paarden met een hengst en een aantal merries met hun veulens. Harems zijn vaste groepjes en de hengst houdt "zijn" merries dan ook altijd nauwgelet in de gaten.
De hengsten die (nog) geen merries hebben leven in hengstengroepen, deze zijn eigenlijk wel te vergelijken met groepen hangjongeren. De dieren hebben niet veel te doen, behalve een beetje (schijn)vechten met elkaar en opgejaagd worden door hengsten die wel harems hebben.

Rekening houdend met deze onderverdeling van de kudde, werden de dieren gevangen. Steeds werd een harem gescheiden van de kudde door middel van een lint, en deze harem werd dan richting de kralen gedreven. In iedere kraal kwam een harem te staan, en in een de hengstengroep.

Toen alle dieren waren uitgesorteerd, zijn de chips van alle dieren afgelezen en zijn de dieren die de kudde uit gingen gemerkt. Er moesten namelijk een aantal dieren weg, deze zouden naar Estland en Bulgarije gaan om daar nieuwe kuddes te vormen. Er is ervoor gekozen om de dieren niet stuk voor stuk te kiezen maar om enkele harems te verhuizen, dit scheelt voor de dieren een hoop stress omdat ze in hun eigen vertrouwde groepje kunnen blijven.

Maargoed, de dieren die weg zouden gaan werden dus gemerkt, en daarna zijn alle veulens van dit jaar gechipt, en is er van allemaal een pluk haar genomen waardoor van ieder dier het DNA beschikbaar is. Zo kan er optimaal worden gefokt met de dieren en is de verwantschap van alle dieren precies bekend, waardoor inteelt voorkomen kan worden.

Terwijl de dieren werden gechipt en gesorteerd zijn Demelza, Linda en ik met twee FREE-ers het gebied in gegaan, omdat er vermoed werd dat er een Galloway met kalf was overleden. Deze gingen wij zoeken. Met behoorlijk wat moeite worstelden we ons verspreid over de velden door het gebied heen, op zoek naar de koe met haar kalf. We zochten eerst op open velden (open als in dichtgegroeid met bramen en distels, maar wel veld-achtig zonder bomen), en daarna besloten we ook om een stuk van een randje bomen mee te nemen. Gelukkig deden we dit, want toen ik dat stuk afliep terwijl de rest over een veld verder gingen, zag ik een koe, en vervolgens een kalf. Ik twijfelde of de koe wel of niet een volwassen dier was, omdat ze er erg jong uit zag (als een twenter). Ik riep naar de anderen dat ik ze even moesten komen kijken, omdat de koe zich vreemd gedroeg en een rare houding had, haar achterhand leek erg laag te hangen.

Ik besloot haar verder te benaderen, en ik zag dat het dier helemaal door haar achterpoten was gezakt, en ze leunde op het hele stuk van haar elleboog tot aan haar hoef... We controleerden haar nummer, en het was inderdaad de koe die we zochten. Vermoedelijk zijn de pezen van het dier beschadigd geraakt tijdens de bevalling of de dekking. De koe kon nauwelijks nog lopen, en dat was dan ook de reden dat ze al 3 weken niet was gezien. Het kalf heeft nog wel moeten kunnen drinken bij haar, want deze was in goede staat. Helaas kan de koe niet worden genezen, en daarom zal ze vanavond af worden gemaakt. Het kalfje wordt waarschijnlijk opgevangen en met de hand opgevoed.

Toen we terugkwamen bij de kudde Koniks, was het grootste deel van het chipwerk gedaan. Ondertussen was ook RTV Nijmegen1 gearriveerd, die opnames kwamen maken van onze bezigheden met de paarden. Dit werd vandaag om 8 uur uitgezonden, dit is hier te zien op minuut 8:17: http://www.nijmegen1.nu/2011/08/31/nieuwsuitzending-31-augustus-3/
De kwaliteit van de herhaling is niet zo great, maar met wat moeite kan je mij een paar keer zien op de achtergrond in mijn blauwe shirt, haha.

Toen alle dieren waren gechipt en gemerkt zijn een voor een de harems die mochten blijven weer vrijgelaten en teruggedreven naar hun weide. De dieren die achterbleven zijn daarna op de trailer gezet (ook weer per harem, er gingen ongeveer twee harems in een trailer, en een harem is zo'n 6 tot 10 dieren groot).

Toen alle dieren weg waren en de kraal grotendeels was afgebroken, hadden we het wel gezien voor vandaag. We hebben nog even een kijkje genomen bij het tijdelijke verblijf van de Koniks, en daarna heeft Tanja ons weer afgezet op station Zaltbommel.

Morgen beginnen Linda en ik ieder aan ons onderzoeksplan, en zullen we dus op het HAS aan het werk zijn, lekker saai binnen op de laptop. Maar stel dat er nou toch iets leuks gebeurd, dan kunnen jullie dat morgen weer lezen.

Xx
Char

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 20149

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: