Een blik in mijn onderzoeksverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu Een blik in mijn onderzoeksverslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Een blik in mijn onderzoeksverslag

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

22 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallooooo,

Vandaag heb ik mijn onderzoeksplan afgemaakt! Ik heb hem nog aangepast aan de opmerkingen van Tanja, Demelza en Linda, en nu is ie helemaal klaar! Ik heb hem opgestuurd naar Arjan, Tanja en Johan Mees.
En als iemand van jullie interesse heeft het in te zien, meld dat dan even in een bericht onderaan deze pagina met je mailadres erbij, dan stuur ik het je door.

Hier in elk geval de inleiding:

Den Bosch is een bijzondere stad, wat betreft natuur, het ene moment loop je nog in een woonwijk en het volgende moment sta je ineens in de natuur! Den Bosch wordt omgeven door meerdere natuurgebieden, waaronder ook de Diezemonding. De Diezemonding is een 30 hectare groot gebied, dat in het jaar 2008 in het beheer van de stichting FREE Nature(Foundation for Restoring European Ecosystems) is gekomen. Waar voorheen nog mais werd verbouwd en tamme pony’s graasden, is nu een natuurgebied met wilde Konikpaarden en (vanaf oktober 2011 ook weer) Rode Geuzen.

In het landschap van de Diezemonding is nog duidelijk te zien dat een deel van het gebied voor landbouw is gebruikt. De sterke bemesting die diende om de mais te laten groeien, heeft de grond zeer stikstofrijk gemaakt. Hierdoor staat op dit moment een deel van het gebied vol met distels, kruiskruid, boerenwormkruid en andere stikstofminnende planten. (FREE Nature, z.j.) Echter was slechts een deel van het gebied voor de landbouw gebruikt (en dus bemest), maar ook een groot deel niet. Hierdoor varieert de vegetatie sterk door het gebied heen.

Doordat de vegetatie zo varieert, is te verwachten dat de Koniks en de Rode Geuzen voorkeuren hebben voor bepaalde plekken om te grazen. Waarschijnlijk zullen de voorkeursplekken van de Rode Geuzen niet dezelfde zijn als die van de Koniks. Dit komt doordat de voedselkeuze van de Koniks anders is dan die van runderen (Bos, 2009). Ook bleek uit eerder onderzoek dat runderen zich liever ophouden in schaduwrijke plekken, terwijl de Konikpaarden juist naar open delen neigen (Wamsteeker, 2009). De verspreiding en voedselkeuze van de Koniks en Rode geuzen zal onderzocht worden in dit onderzoek. De probleemstelling zal zijn: Wat is de voedselkeuze, het gebiedsgebruik en het foerageergedrag van Konikpaarden en van Rode geuzen in de Diezemonding? Om dit te onderzoeken zal de probleemstelling worden opgedeeld in een aantal deelvragen, die in dit onderzoek zullen worden beantwoord. Het totale tijdsbestek voor de uitvoering van het onderzoek is 5 maanden.

Dit onderzoek past ook goed binnen het doel wat de gemeente ’s-Hertogenbosch heeft met dit gebied. Deze wil namelijk een natuurgebied dat ook geschikt is voor recreatie (Gemeente ‘s-Hertogenbosch, 2007). Met het overzicht van het gebiedsgebruik van de dieren dat dit onderzoek zal opleveren, kan bijvoorbeeld worden bepaald op welke plaatsen recreatievoorzieningen gemaakt kunnen worden. Conflicten met dieren kunnen dankzij de gegevens die dit onderzoek oplevert worden voorkomen. Ook zal het bijdragen aan het beheer van het gebied door FREE Nature. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald of de huidige graasdruk groot genoeg is of dat er meer dieren moeten worden geïntroduceerd in het gebied, om te veel bosontwikkeling te voorkomen.



Zo, dat was mijn inleiding. Dan hebben jullie ook weer een beter idee van wat ik aan het doen ben. Voor het hele onderzoeksplan, stuur een berichtje!

Ik ga maar lekker slapen nu, morgen moet ik weer weer vroeg op om de grenzen van het gebied vast te leggen samen met Linda.

Weltrusten!
Char

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 20137

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: