De grote onthekking + grazers en toerisme workshop - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu De grote onthekking + grazers en toerisme workshop - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

De grote onthekking + grazers en toerisme workshop

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

26 September 2011 | Nederland, Amsterdam

We zijn aan week 5 begonnen (ieks, al 1/5e van de stage zit er op!), en de week is begonnen met een ochtend "paaltrekken". Hier kan je je veel bij voorstellen, maar het enige wat ik ermee bedoel is het uit de grond trekken van palen, haha.
Langs de kant van de voormalige maisakker stonden nog altijd de houten paaltjes die eens dienst deden als hekpaaltjes. Natuurlijk zijn deze paaltjes al lang niet meer nuttig, en ze mochten onderhand echt wel eens de grond uit.

Vandaar het paaltrekken van vandaag. We hebben de hele ochtend paaltjes weg lopen halen, door ze eerst los te wrikken en dan uit de grond te trekken. Dit bleek nog zwaarder dan we al dachten, maar wel leuk ^^ Al behoorlijk snel hadden we flink wat paaltjes weg, maar er staan nu nog zo'n 5 paaltjes omdat we echt geen energie meer hadden om die weg te halen (maar de rest is weg, en het waren er een hoop!). Bij dit paaltrekken hebben we Jan ontmoet. Jan is een vrijwilliger die in de Diezemonding dingen in de gaten houdt en helpt met het onderhoud aan het gebied. Hij leek me een erg aardige man! En dat is wel fijn, want ik zal hem nog wel regelmatig tegenkomen tijdens het veldwerk.

Toen we klaar waren met de paaltjes zijn we naar Breda gereden (bij Tanja in de auto). Daar hebben we een workshop "grazers en tourisme" gekregen, vanuit Silverlinde (http://www.silverlinde.com/). Er is een casus gegeven waarin een natuurgebied met een kudde paarden open zou worden gesteld voor ruiters. Hier is uitleg over gegeven en zijn enkele onderzoeken in verband met dit plan (bijvoorbeeld hoe er wordt omgegaan met ruiters met hengstige merries), waarna onze meningen over het plan werden gevraagd. Ik persoonlijk vond het geen goed plan, ik denk dat het gevaarlijk is om te paard een kudde te benaderen. Niet alleen met een hengstig paard dat door de hengst kan worden ingepikt en/of gedekt, maar ook met dominante ruinen/hengsten die mogelijke gevechten uit kunnen lokken met de leidhengst van die kudde.

Na deze casus hebben we een andere casus voorgelegd gekregen, waarbij we in groepen moesten werken. Het ging er om dat er een natuurgebied was waar grote grazers in zouden worden gezet. Dit gebied is ook toegankelijk voor mensen, en er werd aan de groepjes gevraagd om te brainstormen, en daarna te komen met een idee om de introductie van deze grazers (runderen) gemakkelijker te maken. Wij kwamen met een idee van uitkijktorens waar mensen eventueel in konden klimmen wanneer ze zich bedreigd zouden voelen door de dieren, maar Tanja merkte heel terecht op dat deze maatregel al bij voorbaat angst zou inboezemen bij mensen. Een van de andere groepen had het over een app voor smartphones waarbij je een bericht zou krijgen met info over het gebied en gedragsregels zodra je het gebied zou betreden. Dit vond ik wel een goed plan, alleen heeft natuurlijk niet iedereen een slimme foon... (ik bijvoorbeeld, haha).

Na de uitwerking van deze tweede casus werd ons gevraagd nog feedback te geven op de workshop, en daarmee was de workshop afgelopen. Linda, Demelza en ik hebben nog even buiten gezeten, genietende van de zon en kijkende naar de bejaarde paardjes die daar werden gehouden en die steeds langs kwamen sloffen.


Daarna zijn we teruggereden, en heeft Tanja ons weer bij onze fietsen afgezet, waarna Linda en ik ieder onze eigen weg gingen, want het was al laat en al lang etenstijd!

Morgen ga ik mijn eerste dag veldwerk doen, ik hoop dat het goed zal gaan!

xx
Char

  • 26 September 2011 - 18:47

    Anneke Marree:

    Wat zijn die Jannen toch aardige mensen! Het was denk ik wel een leerzame dag voor jullie. Op Texel -Loodsmanduinen- staan ook paarden in het wild en ook staat er een hele kudde koeien in het wandel gebied. Je kan daar gewoon tussendoor lopen. Toen wij met Roos aangelijnd langs liepen kwam er een koe -zij had een kalf- achter ons (mij en Roos) aan. Wij moesten heel hard lopen! Jullie boffen wel heel erg met het weer!

  • 26 September 2011 - 18:49

    Monique:

    Zozo, spinazievreters! Je zult wel moe zijn.
    Ben je goed voorbereid voor je onderzoek?
    Nou, dan maar gauw van start!
    veel plezier, meiske.
    x,m

  • 26 September 2011 - 19:14

    Charlotte Pijnenburg:

    @Anneke, ja als ze kalfjes hebben willen de mama's nog wel eens beschermend optreden als je naar hun idee te dichtbij komt. Pas maar op, dan zijn ze niet lief hoor!

    @Mams, Jup ik ben goed voorbereid, maar het is er niet van gekomen om een proefobservatie te doen, dat is er bij ingeschoten. Vandaar dat ik ietwat zenuwachtig ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 20140

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: