Vandaag ende vorige week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu Vandaag ende vorige week - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Vandaag ende vorige week

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

11 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Ik geef het toe, ik heb jullie tekort gedaan vorige week... Slechts twee blogs!
Maar mijn verklaring is alsvolgt: ik heb een dag thuis gegevens ingevoerd van het observeren en een dag niet aan stage gewerkt, dus voor die twee viel niet veel te schrijven.
Echter voor de dag dat we paarden gingen vangen in Weurt heb ik gewoon geen goed excuus, daar was ik gewoon lui.

Dus, ik zal beginnen met vorige week woensdag, de dag dat we paarden gingen vangen in Weurt.
We begonnen de dag al vroeg, met opstaan om half 5... (Nouja, je kent het wel.. De wekker gaat om half 5 en ik sta pas om 5 uur op). Met de trein zijn we naar Zaltbommel gegaan. Daar heeft Tanja ons opgehaald, en we zijn naar Weurt gereden. Hier was tegen de tijd dat we aankwamen iedereen al gearriveerd, want Tanja had gebruik gemaakt van het zogenoemde "Bossche kwartiertje" (maar dan in Zaltbommel), wat inhield dat we een kwartier te laat waren.

De kraal stond gelukkig al, en ook was het gebied al afgezet. De paarden waren echter nergens te zien. Linda, ik, Demelza en Tanja zijn achter het draadje gaan staan om te zorgen dat de paarden er niet doorheen zouden gaan wanneer ze kwamen, en toen zijn een aantal mensen ze gaan halen vanaf de plaats waar ze momenteel waren (geen idee waar, maar niet in de buurt, haha).

Na een tijdje gewacht te hebben kwamen dan eindelijk die paarden door de bosjes heen huppelen. Ze liepen na even twijfelen netjes door naar de kralen, maar net voordat ze daarin gingen, gingen ze met z'n allen lekker rondjes lopen, waardoor er een paardenmassa ontstond die op een draaikolk leeg, haha. Na ietwat aandringen van ons gingen ze echter toch braaf de kralen in. Daar hebben we ze lekker laten staan, en zijn we wat gaan eten (deze keer was het cake!).

Er zijn daarna eerst een paar paarden weggehaald die groen gemarkeerd waren. Waar deze heen gingen was mij niet duidelijk. Daarna zijn de andere paarden uitgesorteerd, en zijn de veulens uit die kudde gechipt.
Ook Luna.
Hé, Luna? Was dat geen paard wat uit de Diezemonding kwam?
Jep, dat is een expaard van de Diezemonding, die nu een paar dagen hier stond.

Luna was, toen we haar en Latka (mama) hadden gevangen, nog niet gechipt. Vandaar dat we haar gelijk even mee hebben genomen. In eerste instantie stonden Latka, Fredja en Luna niet bij de kudde, maar na een tijdje kwamen ze staan hinniken naar de paarden in de kralen. Toen besloten we ze ook te vangen, zodat het veulen gelijk kon worden meegechipt. Vandaar.

Nou, na het chippen kwam Sam aan met de vrachtwagen, en zijn alle "goede" paarden ingeladen. Die gaan naar Frankrijk.

Waarom zeg ik nou "goede" paarden, denk je misschien. Nou, in Weurt staan nu alleen nog paarden die zich niet meer voort mogen planten. Zo hebben we bijvoorbeeld Fredja, die nooit drachtig wil worden. En Latka, die een aftekening heeft en dus geen veulens mag. En Polka (die was nieuw voor mij) die nu al 28 jaar is, waardoor ze nu echt te oud is om nog een veulen te krijgen.

Nou, nadat alle Frankrijkpaarden waren opgeladen moesten de kraaldelen weer worden opgeruimd, maar eerst moest er koffie worden gedronken. Echter omdat wij (Tanja, Linda, Demelza en ik) nog meer te doen hadden allemaal die dag, hebben we toen al afscheid genomen en zijn we terug naar huis gereden (ik was stiekem wel een beetje moe, ik heb op de terugweg liggen slapen in de auto, haha).


Nou, dat was de woensdag. Donderdag heb ik dus niet aan stage gewerkt, en vrijdag heb ik mijn gegevens van het veldwerk van die week en van de vrijdag van de week ervoor ingevoerd.


En dan komen we dus weer aan bij vandaag. Mijn dag begon goed, totdat ik gebruik moest gaan maken van het OV... Ik moest eerst de bus hebben, toen de trein en dan weer de bus. Nou allemaal goed en wel, normaal gesproken. Echter besloot mijn eerste bus 10 minuten te laat te komen, waardoor ik mijn trein miste. DAarna had mijn volgende trein een kwartier vertraging, waardoor ik mijn tweede bus weer miste. En toen die eindelijk kwam, was ie ook nog eens tien minuten te laat. Super...

Dus ik heb 3 observaties gemist vanochtend, erg vervelend.

Toen ik aankwam in het veld zag ik iemand in zijn t-shirtje rondlopen op zo'n koude dag. Ik vond het ietwat vreemd, en zag al gauw dat het Jan was. Die heeft schijnbaar niet zo'n last van kou (terwijl ikzelf met mijn winterjas aan liep).

Ik heb even met hem staan praten, en ben daarna mijn observaties gaan doen. Eigenlijk is daar niks spannends gebeurd vandaag, behalve dat de veulens steeds om de beurt kwamen kijken naar me, haha. Ik heb ze maar wel mooi op afstand gehouden, ze mogen natuurlijk niet tam worden... (af en toe wel moeilijk hoor, ze zien er zo aaibaar uit!!! Haha, maar ik blijf er mooi van af).

In mijn middagpauze heb ik Tanja ook nog even gezien, en samen met haar en jan heb ik wat gegeten voor de lunch. Tanja en Jan hadden een overstapje geknutseld, maar het hout voor de "tredes" was niet sterk genoeg. Dus dat moet nog vervangen worden. Het trapje zelf is echter wel goed zolang je er voorzichtig op bent. Dus voorlopig kan ik gemakkelijker oversteken zolang ik maar voorzichtig doe. En eind deze week komt er nieuw hout op, zodat ik ook, indien gewenst, op het trappetje heen en weer kan gaan springen.

Na het eten heb ik nog even met Tanja in het veld gelopen, en toen heeft ze wat foto's gemaakt van distels met fosfortekort. Dit was te zien aan de bleke bovenkant van de planten. Tanja wou de foto's graag opsturen naar een docent van het HAS, om te vragen hoe en wat die er precies van dacht.

Nou, daarna heb ik mijn middagobservaties nog braaf uitgevoerd, en ben ik daarna gauw naar huis gefietst omdat ik daarna rijles had.

Dat was het wel voor vandaag eigenlijk. Ik ga nu eventjes de formulieren voor de komende week uitprinten, en dan slapen!!! Want het is weer eens veel te laat...

xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 20109

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: