Donderdag ende vrijdag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu Donderdag ende vrijdag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Donderdag ende vrijdag!

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

28 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Hoihoi,

Afgelopen donderdag is al weer een paar dagen geleden, maar uiteraard willen jullie graag weten wat ik toen gedaan heb!

Nou, ik heb lekker de hele dag gegevens zitten uitwerken en kantoor-dingen zoals mailen naar Arjan over mijn coachingsgesprek. Verder heb ik ook nog even stiekem voor mijn buitenlandse stage zitten mailen, over wat mijn opdracht gaat worden daar.
Maar daar hebben we het niet over!!

Ik had die dag mijn hondje, Chester op mijn kamer, die hield me een dagje gezelschap. S'avonds zou ik hem naar het station brengen om aan mijn broer mee te geven die naar huis ging. Dat heb ik gedaan en ik reisde voor de gezelligheid mee naar tilburg, en toen kon ik niet meer terug wegens een defecte trein...

Daardoor moest ik thuisthuis slapen, waar ik vervolgens met mijn moeder mee zou rijden vrijdagochtend naar den Bosch. Dit ging echter ook niet zo soepel omdat ik er pas onderweg achter kwam dat ik mijn fiets op het station had staan, wat mijn reisschema in de war gooide...

Kortom, een hoop ongemakken, en ik heb daardoor de eerste 2 observaties gemist die ochtend..
Maar ach, het kon erger.

Vrijdag was ik dus observeren, en wel bij de Geuzen. Ik kwam aan om 10 uur en het was gelijk al wel duidelijk dat er wat aan de hand was, nero deed een beetje opgewonden. Wat bleek, Lupine was tochtig, en Nero was verliefd haha. Hij is de hele dag overal vlak achter haar aan gelopen en ze hebben meerdere keren haasje over proberen te spelen, om het zo maar te beschrijven. Het stierkalfje, lepelaar, was ook erg geïnteresseerd. Hij wou eigenlijk ook wel een keertje proberen. Nero heeft hem dan ook een flink aantal keer goed weggejaagd, dat ging dus niet gebeuren. Dus ging Lepelaar het maar even oefenen op zijn zusje, maar ook dat beviel niet, aangezien die steeds wegrende. Pech voor Lepelaar :P

Wat ik wel apart vond was dat Lupine tochtig was (of in elk geval zo gedroeg) terwijl ze al lang drachtig hoorde te zijn. Ik heb het even opgezocht, en ik vond op deze stie "http://www.ybema.org/html/graviditeit_met_estrus.htm" dat dit verschijnsel wel vaker voorkomt (1/20 koeien heeft het). Ik dacht, nou heb ik toch een goede site te pakken om er achter te komen! Maar neeeee, Ze hebben het vrijwel alleen over inseminatie van de koeien en wel of niet insemineren bij een dergelijk geval. Bovendien geven ze alleen oorzaken die te maken hebben met het droog zetten van de koeien (melkkoeien dus) en met het voer dat de boer aanpast.
Wat ik wel nog zag was dat de dieren de tochtigheid vaak vertonen in de herfst, en dat er niet bekend was waarom het zo was.

Verder is dit stukje uit het artikel ook interessant:

"Men zou eigenlijk al bij voorbaat de normaal tochtige koeien moeten weten te discrimineren van de drachtige koeien met tochtigheidsverschijnselen. Dat is tot op zekere hoogte beslist wel mogelijk als men in ogenschouw neemt dat bij drachtige koeien die tochtigheidsverschijnselen vertonen, doorgaans geen stareflex kan worden waargenomen. Bij dergelijke koeien kan wel sprake zijn van een substantiële hoeveelheid heldere uitvloeiing uit de vagina. Aan de hand van dat feit zou men kunnen veronderstellen met een normaal tochtige koe van doen te hebben. Maar die uitvloeiing is dan beslist niet dradentrekkend van aard. Zodat ook aan de hand van dat gegeven de discriminatie tussen de normaal tochtige koeien en de drachtige koeien met tochtigheidsverschijnselen gemaakt kan worden. Een veehouder zou ook het uiterlijk aanzien van de vulva en het vestibulum bij deze discriminatie kunnen gaan betrekken. Dezen zien er bij een drachtige koe immers meestal dor en droog uit. Maar de kans op een foutieve beoordeling is dan relatief groot. Na verloop van tijd zal de vulva van een drachtige koe immers gaan opzwellen. En het vestibulum van een drachtige koe met tochtigheidsverschijnselen zal er, door een versterkte uitvloeiing, ook minder droog uitzien. Deze waarnemingen zijn om die redenen niet zo betrouwbaar. Zodat een veehouder die gegevens beter niet bij die beoordeling kan betrekken. "

Ik maak dus op uit het artikeld dt het een schijntochtigheid is, en dat Lupine dus niet echt tochtig was. Lupine vertoonde de stareflex (een stareflex houdt in dat wanneer een koe tochtig is en ze wordt door een stier besprongen, dat ze niet weg kan lopen) namelijk inderdaad niet, wat een van de kenmerken is van neppe tochtigheid.

Kortom, interessant om te weten. Ik krijg straks nog echt kennis van koeien, uh, runderen!


Nou, dat was hem voor vandaag. Ik hoop dat ik jullie weer wat geleerd heb!

Morgen gaan we weer de galloways in de Bizonbaai vangen, ik hoop dat het wat gemakkelijker zal gaan dan vorige week, maar we gaan het zien!

xx
Char

  • 27 November 2011 - 23:21

    Monique:

    Tsjonge,
    ik hoop dat Nero dat ook allemaal snapt!

    x.m

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 20609

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: