Rode geuzen vangen @ Loevestein - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu Rode geuzen vangen @ Loevestein - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Rode geuzen vangen @ Loevestein

Door: Char2stage

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

19 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Hoihoi,

Afgelopen maandag zijn we weer vroeg uit de veren gegaan, want we gingen dit maal Rode Geuzen vangen!
We kwamen om 8 uur al aan bij slot Loevestein, en na een korte begroeting en een kleine herstelling aan de kraal die er al stond, zijn we de runderen gaan zoeken. Deze bleken zeer verspreid door het gebied te staan. Als eerste kwamen we een groepje van 11 runderen met 3 stieren tegen, die hebben we gelijk maar even de kraal in gehaald. Daarna hebben we een flink stuk gelopen, op zoek naar de rest van de groep (er waren in totaal 54 runderen). Het was even lastig om alle dieren mee te krijgen, aangezien ze overal en nergens stonden (niet zoals bij paarden, handig in een kudde, maar echt verspreid). De runderen moesten echt overal vandaan worden gehaald, en een groep liep ook nog eens even een bos in...

Uiteindelijk hebben we 51 dieren in de kraal gekregen. 2 stieren hebben we achter gelaten omdat die niet mee hoefden, en een koe had zich ergens verstopt en hebben we niet gevonden. Haar kalf was er echter wel, vrij apart. Het in de kraal zetten van de dieren was trouwens ook nog een verhaal apart, want we kregen met geen mogelijkheid meer dan 1 stier per kraalstuk. We hebben het in het begin een aantal keer geprobeerd, maar die stieren gingen los op elkaar, dus we hebben het maar opgegeven en flink wat kraal bijgebouwd.

Toen alle dieren in de kralen stonden hebben we een heerlijke marsepijntaart gegeten, en daarna zijn de kalveren geblikt (geoormerkt). Daarna zijn er 5 stieren meegenomen, want er waren te veel stieren in het gebied. Nu was dat nog niet erg, maar wanneer de kalfjes groter zijn, dan zal dat veel onrust gaan veroorzaken in het gebied. Vandaar dat een aantal (heel erg mooie) stieren nu weg zijn.
Het opladen was nog een aardig gedoe. Want waar de dieren niet met 2 tegelijk in een kraalstuk wouden, vonden ze het al helemaal geen plan om met z'n vijven op een vrachtwagen te gaan. De dieren moesten met aardig wat moeite op de vrachtwagen worden gezet. Net op dat moment waren er een aantal tweedejaars toegepaste biologen aangekomen, die een aantal zenders bij zich had om dieren te zenderen.
Die zullen wel gedacht hebben, "gaat er lekker aan toe hier". Gelukkig hebben ze daarna ook gezien dat "mijn" runderen werden geladen, wat een stuk soepeler ging.

"Mijn" runderen zijn 2 volwassen koeien, 1 koekalf en 1 stierkalf. De twee volwassen koeien en het stierkalf hoorden eigenlijk ook in de Diezemonding, maar die waren, zoals ik eerder heb verteld, weggehaald afgelopen winter in verband met het hoge water. Toen de dieren waren ingeladen ben ik meegegaan met Mark, die de runderen naar de Diezemonding ging brengen.

Samen zijn we daarheen gereden, en toen we de dieren loslieten, liepen ze heel rustig het gebied in, alsof ze nooit weg waren geweest. We hebben ze even nagekeken en wat foto's gemaakt, en daarna zijn we terug gereden naar Loevestein. Onderweg belde Tanja ons al dat ze al klaar waren met alles, dus toen we aankwamen in Loevestein ben ik eigenlijk weer direct met Demelza, Linda en Tanja terug gereden naar de Diezemonding. Daar hebben we even gekeken of alles goed was met de dieren, waarna we ze weer met rust lieten.




Gisteren heb ik de runderen voor de eerste keer bestudeerd. Ik had ze liever een dagje later gepakt zodat ze nog even konden wennen in het gebied, maar dat lukte niet omdat er vandaag een stier (Nero) bij wordt gezet, en dat zou niet-representatieve waarnemingen opleveren.

Bij het observeren merkte ik al gauw dat de runderen in sommige opzichten lastiger zijn dan de paarden. Ze letten namelijk veel meer op je (is misschien alleen nu zo, dat kan wel minder worden op den duur), en ik kan veel minder dichtbij komen. En dat is lastig, aangezien ze steeds in hoge begroeiing gaan staan, waardoor ik wel dichtbij moet komen om waarnemingen te kunnen doen..

Ik heb tot half 3 geobserveerd, en daarna ben ik half bevroren naar huis gegaan, om Bossche Bollen te halen (alweer ^^). Wilbert is namelijk degene die de stier komt brengen vandaag, en die belde met het verzoek om zijn 400 kilo stier te ruilen voor 400 kilo Bossche Bollen.

Daar ging ik uiteraard niet mee akkoord, lijkt me geen goede deal. Die Bollen zijn veel meer waard dan een stier :P
Dus we hebben een overeenkomst bereikt: 2 bossche bollen tegen 1 stier. Die ben ik dus s'middags gaan halen met Linda (die had die dag thuis gewerkt), en we hebben er voor haar ook gelijk eentje meegenomen, zodat ze mee kan doen met Bossche Bollen eten vandaag.


Ik ga nu maar gauw klaarmaken voor vandaag, want Linda die staat hier al bijna op de stoep.
Mooie foto's van het Runderenvangen volgen later nog, die moet Tanja ons nog toesturen.

xx
Char

  • 19 Oktober 2011 - 08:30

    Anneke Marree:

    Mooi verhaal Char, alleen al dat gebak. Eten jullie dat allemaal op in het vrije veld zonder schaaltjes en vorkjes? Wat een barbaarse toestanden. Maar oke. Jullie hebben er hard voor gewerkt, veel energie gebruikt. Het scheelt dat jij een tandarts aan huis hebt! phoe,phoe. Mooie runderen en fijn dat ze het zo goed doen!

  • 19 Oktober 2011 - 09:35

    Monique:

    Ik lach me suf, met al die streken van jullie vee: verstoppen in de bossage rond Loevestein, niet met zijn tweeën in een kraal, niet in de vrachtwagen, maar gelukkig heb jij lieve koetjes!
    Ahum, er komt dus een stier...
    Wel voorzichtig blijven hoor!
    Die jongens laten niet met zich sollen.
    Kunnen die rode geuzen ook op zilt land staan? Voor mijn zilte schorren en weiden bij Doel bijvoorbeeld...
    gr,m

  • 19 Oktober 2011 - 13:29

    Char:

    @Mams, volgens Tanja is onze stier Nero heel lief ^^

    @Anneke, we zitten meestal in en rond de aanhanger, tussen de modder en mest, taart te eten uit de hand. Prima toch? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Volg mij dagelijks op mijn stage in de Diezemonding (Franse Wielen) in Den Bosch! Iedere dag zal ik een klein verslagje schrijven van wat er die dag gebeurt.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 20113

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage FREE Nature in de Diezemonding

Landen bezocht: